Uppläggning

Jag har mätt en favoritkofta och kommit fram till att jag skulle vilja ha en något mindre halsringning. Favvokoftan har cirka 75 cm, så jag tänker att jag testar med 65 cm. Dessutom blir den ju något mindre när jag väl stickar på resåren i halsen, vilket jag tänkte plocka upp maskor och göra sist av allt.

Eftersom mitt mönster har rapporter om 15 maskor (+ 2 maskor) tänker jag att jag bör ha 62 maskor = 20,67 cm i bakstycket, mellan raglanökningarna, vilket ger 4 rapporter. Framstycket, som ska vara slätstickat, får 28 + 28 maskor + en kantmaska på varje del för att sedan plocka upp en knappslå på cirka 2 cm (6 maskor) = totalt 56 maskor = 18,67 cm. Jag vill ha en tydlig raglanökning och lägger 2 maskor per raglan, vilket blir totalt 8 maskor = 2,67 cm. Ärmarna får 31 maskor var = totalt 62 maskor = 20,67 cm.

Maskantalet totalt blir då:

62 (bakstycke) + 28 + 28 + 2 (framstycket) + 31 + 31 (ärmar) + 8 (raglan) = 190 maskor

Den totala längden på halsringningen blir enligt dessa beräkningar:

20,67 cm (bakstycke) + 18,67 cm (framstycke) + 20,67 cm (ärmar) + 2,67 cm (raglan) + 2 cm (knappslå) = 64,68 cm

halsringning

Responder

